tiistai 7. heinäkuuta 2015

Unimaailman asioita

Mihin mun päivät oikein hukkuu? Käyn töissä, katson pari jaksoa tv-sarjoja illalla, teen ruokaa, pesen pyykkiä, luen ja lenkkeilen. Mihin mun yöt sitten kuluu? Levottomia unia ja painajaisia. Miksi kun ei päiviin mahdu stressiä eikä varsinaista kiirettä?

Oon aina ollut kiinnostunut unista ja niiden symboliikasta. Uskon myös unien tarkoittavan jotain. En kuitenkaan semmoisten "tavallisten löpinä unien" joita vain näkee yön ratoksi. Tiedän kyllä heti jos jokin teema/asia toistuu unissa tai on oudosti esillä ja se myös jää mieleen. Näen myös joka yö unia tai kun torkahtelen koulussa ja se on lievästi hämmentävää.

Uskon yliluonnollisiin asioihin ja muihin jänniin juttuihin, niimpä myös uskon enneuniin. Mummoni ja äitini uskovat ja näkevät myös jänniä unia enneunet mukaan lukien. Vaikka ehkä pidätte mua hölmönä voin kertoa muuaman omakohtaisen kokemuksen voimakkaista unituntemuksista ja enneunista.

Elämäni aikana olen nähnyt kaksi enneunimaista unta. Ensimmäisen näin noin 9 tai 10 vuotiaana. Meillä oli koulussa seuraavana päivänä biologian koe ja näin kokeesta unta. Koe oli selkeästi edessäni ja vastasin kysymyksiin konemaisesti, fiilis unessa oli muuten tosi eläväinen ja kokeen jälkeen opettaja kertoi oikeat vastaukset. Seuraavana aamuna uni tuntui oudolta, menin kokeeseen ja vastasin kysymyksiin. Koe oli täysin samanlainen kuin unessani, kymykset mukaanlukien ja vastailinkin opettajan unessa kertomien asioiden mukaan. Sain kympin. Toki on mahdollista, että tämä oli jonkinlainen dejavu kun ala-asteella kuitenkin on niin samanlaisia monisteita ja koejuttuja. Sen voin vielä tähdentää etten yleensä saanut kymppejä kokeista (paitsi äidinkielestä, matikasta ja saksasta) ja sen puolesta tämä on erityisesti jäänyt mieleen.

Toisen kerran näin unen noin 3 vuotta sitten meidän mökistä. En ollut käynyt siellä hetkeen ja oli talvi. Näin unta laivamatkasta ja yht äkkiä näin meidän mökkimme. En ollut paikalla vaan ikäänkuin olisin katsellut liikkuvaa kuvaa edessäni. Lunta satoi ja tunnelma oli epämiellyttävä. Tiesin että joku yrittää päästä mökkiin sisälle ja halusin estää sen. Uni kesti todella lyhyen hetken ja laiva -uni jatkui. Mökille oli murtauduttu kyseisenä yönä ja myös mummoni oli nähnyt samanlaisen unen.

Pelottavaa.
Unten symboliikastakin voin kertoa omakohtaisen kokemuksen. 13 vuotiaaksi asti näin unia pyramideista ja lentämisestä satunnaisesti (symboloivat mm. naiseutta ja naiseksi tulemista). Unet kiihtyivät noin viikko ennen kuukautisteni alkamista ja näinkin niitä sitten joka yö. Ja kyllä ne alkoivat vasta 13 vuotiaana. Menkkojen jälkeen en ole yhtenäkään yönä lentänyt, nähnyt pyramideja tai tippunut katolta. Harmi.

Toinen jännä unien sarja liittyy taas mökkiimme. Olen monena yönä ollut mökillä ja pelännyt henkeni edestä susia. Susilaumaa joka vaani metsässä. Niitä ei koskaan näkynyt, mutta niiden katseen tunsi. Päivät unessa menivät peläten, yöllä lukitsin itseni mökkiin ja ovet ja seinät töimisivät ja niitä raavittiin. Näitä unia kesti noin puolivuotta 1-2 kertaa viikossa ja aina heräsin yöllä pelosta nihkeänä + uudelleen nukahtaessa sama uni jatkui siitä mistä olin herännyt. En päässyt niistä millään eroon. Vajaa puoli vuotta sitten näin sudet ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen kerroin äidilleni unesta eikä me keksitty sille mitään fiksua selitystä, elämäntilanteeni ei kuitenkaan ollut muuttunut / muuttumassa eikä mikään varsinaisesti ahdistanut.

Olin järjettömän kyllästynyt ja vihainen näistä unista ja halusin niiden loppuvat. Kai tein päässäni lopullisen päätöksen etten enää aio pelätä mökillä. Siitä muutama uni eteenpäin olin taas mökillä mutta tällä kertaa valmiina. En pelännyt ollenkaan. Odotin pimeää ja kun se tuli sudet ilmestyivät. Siinä niitä tuijotellessa mun uneen ilmestyi karhu. (en ikinä ennen ole uneksinut karhuista) ja teki selvää susista mun katsellessa tuskallisen hitaasti. Ja ällöttävästi.

Tästä seuraavana yönä olin taas mökillä, mutten enää aistinut susia. Enkä sen jälkeenkään ole niitä tuntenut. Sen sijaan tämä samainen karhu aina välillä kävelee unissa. Se on pelottava, mutta kunnioitettavalla tavalla eikä ole koskaan muuten pelastanut mua tai yrittänyt käydä päälle. Se vain on.

Mökki on muutenkin unien kannalta todella vahva paikka. Siellä olessani en ole ikinä nähnyt painajaisia ja nukun paremmin kuin missään muualla, en tarvitse edes sitä "ensimmäistä yötä uudessa paikassa". Mistä nämä unet tuli mulle mieleen? Toissa yönä pitkästä aikaa tämä samainen karhu kävi mun unessa. Moikkasin sitä.

Pääosin mun unet on aika sairaita ja pimeitä. Olen nähnyt unta hotellin katolta hidastettuna tippuvasta jättikultakalasta (unessa katsoin kalaa ylhäältä päin eikä koko yönä tapahtunut muuta), olen katsellut kun dalmatialaisen pentuja nyljetään, olen ollut mukana rippileirin jumalanpalveluksessa jossa pikkusiskoni hirtettiin ja jossa katsoin häntä suoraan silmiin kuoleman hetkellä ja kuulin sanat "rakastan sinua", olen puhunut poikaystäväni kanssa tämän kuoleman jälkeen (ei siis ole oikeasti kuollut mutta unessa hyvinkin aidosti ja tämä uni saa mut tunnelmaltaan edelleenki itkemään, samoin pikkusiskoni hirttäminen), olen nähnyt unta ihmisten nylkemisestä sekä maailmanlopusta ja sodasta jossa äitini ammuttiin silmieni eteen. Että semmoisia mukavuuksia. Onkohan mun päässä vikaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti